V tomto článku bychom rádi podrobně rozebrali funkci vzájemného zápočtu faktur a k nim vystavených dobropisů.
1. Situace
Klient fakturu nezaplatil a ani se ji nechystá zaplatit, to znamená, fakturu stornujeme.
V případě, že jde o poslední vystavenou fakturu a v číselné řadě nenásleduje za touto fakturou žádný další doklad, můžete tedy fakturu jednoduše vymazat (samozřejmě jen za předpokladu, že jste si ji už nestihli zaúčtovat a neuplatnili případnou DPH).
Pokud však už za ní následují jiné faktury, nebo už byla faktura zaúčtovaná, je pro zachování kontinuity číselného řadu potřeba vystavit k ní dobropis.
V detailu faktury klikneme na „Dobropis“ a uložíme ho. Tímto úkonem se nám automaticky faktura označí jako uhrazená dobropisem. To znamená, že se vykoná vzájemný zápočet dobropisu a faktury. Dobropis se stejně automaticky označí jako uhrazený.
2. Situace
Klient fakturu zaplatil, zboží/službu reklamoval a požaduje vrácení peněz.
V tomto případě jsme povinni vystavit dobropis na sumu, kterou klient požaduje vrátit. Postup je stejný jako v předešlé situaci – vystavíme dobropis, ale stav původní uhrazené faktury se nezmění. Vytvoříme si dobropis, který bude mít stav neuhrazený.
Klientovi vrátíme peníze a manuálně k dobropisu přidáme úhradu, která bude mít zápornou hodnotu. Tímto se proces uzavře a suma se v přehledech odpočítá.
Ještě maličkost na závěr. V případě, že se rozhodnete smazat dobropis k faktuře, která nebyla uhrazená, tak se vzájemný zápočet zruší a faktura bude opět figurovat jako čekající na úhradu. Pokud ale smažete fakturu, ke které byl vystavený dobropis, tak se smaže i daný dobropis.
Pridať komentár