Když je vaše podnikání opravdu jednoduché a máte jen „pár“ faktúr, účetnictví si můžete dělat sami a přiznání vám jednou ročně zpracuje účetní. S postupným růstem podnikání už podobný postup rozhodně není vhodný.
Jednak byste zbytečně platili licenci za účetní software a hlavně, byste si účetnictví nevedli tak dobře, jak to umí šikovný účetní – pravděpodobně totiž nejste v této oblasti profesionál. Také byste museli trávit spoustu času studováním aktuální legislativy (mění se i několikrát ročně), čímž vám zůstane méně času na samotné podnikání.
Udělejte si průzkum – kdo je tvůj účetní?
Začněte u známých – čím víc oslovených, tím větší šance, že získáte víc tipů. Můžete začít i otázkou na Facebooku mezi známými ve vašem seznamu přátel, případně zkuste skupiny sdružující podnikatele, nebo se obraťte na profesionálnější síť LinkedIn. Lidé se o své zkušenosti (ať už pozitivní, nebo negativní) rádi dělí. Ať už se jich ptáte na banku, nebo jaký film vám doporučí si večer pustit. Když už o někom uvažujete, snažte se získat co nejvíc referencí. Kvalitní doporučení ohledně dlouhodobé spokojené spolupráce vám dokáže ušetřit spoustu času, starostí i peněz.
Přihlédněte na odbornost
Když chcete, nebo musíte šetřit a objednáte si „levného“ účetního, nečekejte, že bude aktivně optimalizovat vaše náklady (jak je vaším účetním váš manžel/vaše manželka, tak zřejmě ano 🙂 ). Hledejte „aktivního“ účetního, který jednak sleduje legislativu, pravidelně rozšiřuje svoje vzdělání a dokáže vám například poradit, jak ušetřit (bez toho abyste se museli pohybovat v šedé zóně). Jeden účetní bývá v zásadě levnější, než účetní firma. Na druhou stranu, při účetní firmě máte jistotu, že vám účetnictví opravdu zpracují. Pokud by totiž onemocněl ten konkrétní jeden účetní, bez firmy by ho neměl kdo zastoupit.
Hledejte modernost
Najděte si účetního, který se alespoň trochu přátelí s technologiemi. Například bude schopný vyexportovat si faktury ze superfaktury a naimportovat je do svého účetního programu. V rámci SuperFaktury podporujeme spoustu účetních programů (Pohoda, Money, MRP, Proluc i štandard ISDoc), takže máte jistotu, že i kdybyste v budoucnosti účetního měnili za jiného s jiným účetním programem, není problém. A proč tedy hledat účetního s techskills? Konkrétní příklad:
Původně jsme měli účetního, který od nás vyžadoval každý měsíc vytisknou všechny naše došle, ale i vydané faktury a posílali mu je poštou. Ztratili jsme moc (moc, moc a moooc) času (plus náklady na tisk). Navíc, účetní s tím měl spoustu práce, protože musel všechno přepisovat ručně, takže byl superdrahý. Našli jsme si účetního, který naopak nechce žádné papíry – ochotně a rád si sám vyexportuje faktury a náklady přímo z SuperFaktury kdykoli to potřebuje a vám už jen do cloudové služby uloží každý měsíc výstupy. nemusí tedy přepisovat z papíru do počítače, díky čemu nám faktura za účetnictví klesla o cca 50%. A je mu jedno, zda vystavíme 10 nebo 100 faktur za měsíc, je od nás vzdálený 300km a vidíme se tak jednou za dva roky.
Úsporu nákladů však za hlavní kritérium při výběru nepovažujte. Čas, který účetní ušetří na manuálním přepisování dokladů, či dohledáváním chyb, může věnovat řešení vašich problémů, hledání odpovědí na otázky z praxe, či řešení legislativních úspor na daních, nebo jiných platbách.
Zkontrolujte pojištění
Podstatná věc, kterou doporučujeme zjistit dopředu – má váš účetní / účetní firma uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu? Do jaké výšky a v jakých oblastech? Nezapomeňte, že smlouva mezi vámi a účetním / účetní firmou by měla obsahovat detailní podmínky zodpovědnosti za škodu. V případě pokut za pozdní podání dokladů na úřady (daňový úřad, zdravotní pojišťovna, OSSZ) je tato pojistka dokáže pokrýt. Avšak z vaší strany – dodání všech dokladů účetnímu, jejich pravost a pravdivost je jen na vás.
Podepište dobrou smlouvu
Před podepsáním smlouvy si nechte určitě poradit od právníka. Dohodněte si vaše povinnosti – včetně toho k jakému dni v měsíci budete odevzdávat podklady (faktury, bločky, výpisy z účtu apod.). Také si dohodněte, k jakému dni v měsíci vám bude účetní odevzdávat výkazy. Když se spozdí, nenechávejte to jen tak. Trvejte na tom, že to je jeho povinnost. Když má spoždění opakovaně, případně vám dohodnuté dokumenty vůbec nedává a máte o něm pochybnosti, ukončete spolupráci. Nenatahujte to zbytečně dlouho.
Všechny díly seriálu:
- Zvolit si živnost nebo s.r.o?
- Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
- Administrativa začínajícího podnikatele
- Začínající podnikatel a fakturace
- Webové stránky a sociální sítě
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
- Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
- Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
- Time management: Jak s ním začít? – 1/2
- Time management: Jak s ním začít? – 2/2
- Jak najít ty správné zaměstnance
- Účetní za všechny prachy – najděte ho
Pridať komentár