Už víme, co je to content marketing. Jenže ono to není jen blog. Je toho více. Mnohem více. Než se do něčeho pustíte, zvažte, co je asi nejpřijatelnější pro vaši cílovou skupinu a v úvahu také vemte to, co se nejvíce hodí pro vaše zboží, či službu. A nezapomeňte také dostatečně kriticky posoudit vaše schopnosti a možnosti.
Nemusíte se pustit rovnou do každé formy content marketingu. Vyberte si jeden typ a věnujte se pouze tomu. Pokud vám to půjde, vyzkoušejte po čase třeba přidat jiný typ.
Experimentujte, ale neskákejte z formy do formy každý týden.
1. Blog
Nejrozšířenější forma „obsahového“ marketingu. I proto, že je pravděpodobně nejsnadnější. Nepotřebujete žádné technické pomůcky, nepotřebujete ovládat žádný náročnější program. Stačí vám ovládat pravopis a gramatiku. Aby si z vás nedělali legraci nějací grammar nazi. A samozřejmě byste měli být schopni přepsat své myšlenky do snadno srozumitelných vět. To vše nás už ale učili ve škole. Takže zvládnout by to mohl opravdu (téměř) každý.
2. Video blog
Jste schopni své myšlenky říct nahlas? Napište si osnovu, napište si kompletně celý text. Naučte se ho nazpaměť a 50-krát si ho řekněte před zrcadlem. Pak vemte kameru a nahrajte se. A hlavně se nesnažte objevit v sobě nového Leonarda. Stačí, když budete přirození tak, jakoby jste to vyprávěli svým známým. Jistě, ze začátku to bude mít blíže k Malině jako k Oscarovi, ale ono se to časem zlepší. Pravda, je k tomu zapotřebí alespoň malinký kousek exhibicionismu a ne každému to musí vyhovovat. Ale za vyzkoušení nic nedáte. A vašemu byznysu velmi pomůže, když bude za ním vidět vaši tvář. Pokud to nedokážete vy sami, možná někdo z vašich kolegů?
Kromě kamery potřebujete také ovládat alespoň jednoduchý software na střih videa. Výsledek pak zavěste na YouTube, Vimeo nebo Facebook.
3. Infografika
Je zcela možné, že mají již svůj největší boom za sebou. Pokud však máte zajímavé informace a dokážete je zajímavě graficky zpracovat, tak se určitě najdou lidé, kteří je budou ochotně sdílet například na Facebook-u. Samozřejmě, nesmí to být nějaký grafický paskvil, to by byla zbytečná námaha. Pokud se na to necítíte, najděte si šikovného grafika, případně využijte některou z množství online služeb, například visual.ly, infogr.am, piktochart.com, easel.ly, venngage.com, …
4. Recenze
Klidně vemte postupně ty nejzajímavější kousky zboží, které prodáváte a udělejte jejich objektivní recenzi. Rozhodně si ušetřete marketingové kecy. Pokud vám lidé přestanou důvěřovat a budou za tím vidět jen marketing, tak u nich velmi nepochodíte. Upřímnost je nezbytná. Pokud například prodáváte turistické batohy, nebo oblečení, popište materiál, kvalitu šití, ukažte všechny vnitřní kapsy. Udělat to můžete textovým článkem nebo videem. Je to jen na vás.
5. Návody
Mohou se vhodně doplňovat s předchozími recenzemi. Ukažte svým potenciálním klientům, že jste v daném oboru odborníci. Prodejce tiskáren může například postupně ukázat, jak se v jednotlivých typech tiskáren vyměňuje toner, nebo čistí hlava. Nebo nastavuje tiskárna samotná. Prodejce nebo pražírna kávy mohou (například na videu) ukázat, jaké všechny možné přípravy kávy existují. Nebo jak se pracuje s jednotlivými espresso stroji. Textový blog, nebo video – co zvládnete lépe?
6. E-book
Jak jsme psali v předchozím článku, vydání e-booku nemusí být zrovna nejlevnější záležitost. Zkuste, ale na začátek dát dohromady dvě – tři strany se zajímavými radami, přiměřeně je graficky upravte a uložte jako PDF. E-book se zpravidla dá stáhnout zdarma, výměnou za emailovou adresu, kterou pak zařadíte do odběru novinek. Při e-booku je hodě důležitý jeho název. Obvyklá praxe bývá použít název typu „3 potraviny, díky kterým zhubnete 219 kilogramů“. Těžko říct, ale podle nás to nepůsobí důvěryhodně. Zázraky se nedějí. Místo toho se raději zamyslete, co může zaujmout vaši cílovou skupinu a podle toho vyberte vhodný název.
7. Seznamy
Užitečný seznam (úkolů, tipů, zajímavostí, míst, …) můžete také zveřejnit ve formátu PDF, samozřejmě výměnou za e-mail. Zde již použití číslovek v názvu může dávat smysl. Jste firma organizující svatby? Podělte se se svým know-how v seznamu s názvem „17 věcí, na které nezapomenout před svatbou“. Nebo máte e-shop s dětskými věcmi? Pomozte budoucím maminkám seznamem „10 věcí, které si sbalte do porodnice“. A jeho pokračování „6 úřadů, které musíte oběhnout po porodu“ vaše budoucí zákaznice také jistě potěší. Když pak budou hledat mini trička pro své mini děti, budou vědět, na koho se obrátit.
8. Případové studie
Ukažte, jak úžasně jste se postarali o své stávající klienty. Například pečete dorty. Popište celý proces vaší práce od prvního kontaktu s klientem, přes popsání jeho představy, seznam ingrediencí až po přesný postup výroby. A nezapomeňte samozřejmě na skvělé fotky. Ať udělají co nejlepší dojem. Nemusíte takto detailně popisovat všechny zakázky. Vyberte si ty nejzajímavější realizace, bude jich stačit pouze pár. V tomto případě je kvalita zpracování případové studie mnohem důležitější než kvantita. Z času na čas pak přidávejte další.
9. Rozhovory
V našich končinách se tento typ content marketingu nevyužívá velmi často, ale možná právě to je signál, že byste to měli zkusit. Oslovte lidi z oblasti vašeho podnikání a poptejte se jich na takové věci, které mohou být pro vaši potencionální klientelu zajímavé. Na rozhovor jsou samozřejmě nejvhodnější co nejznámější lidé. Pokud prodáváte například sportovní oblečení, zkuste oslovit známé sportovce. Za optání nic nedáte. Prodejce vín může oslovit známé vinaře. Čím zajímavější informace vám prozradí, tím lépe.
10. Webináře
Své zákazníky můžete i vzdělávat a nejjednodušší je pro tento účel použít webinář. Webinář je vlastně video chat, kde na jedné straně jste vy jako prezentující a na druhé straně jsou vaši budoucí klienti. Vy říkáte zajímavé věci, oni hltají každé jedno vaše slovo, případně mohou přes chat napsat své otázky. Většinou nemají možnost navzájem se i slyšet, aby z toho nevznikl chaos. Je samozřejmě nutné, abyste se předem zodpovědně připravili, zpracovali si téma, nachystali osnovu. Klidně si můžete i celý webinář předem napsat. Ale nečtěte pak z papíru, naučte se to vyprávět. Naplánujte si čas, kdy se webinář uskuteční dostatečně předem, abyste stihli o něm informovat a přitáhnout dostatečný počet diváků.
Při webináři může být ve videu vidět i vaši tvář. Je to fajn, protože pak je to mnohem osobnější. Stejně ho může doplňovat předem připravená prezentace. Většinou trvají 30-40 minut, podle rozsahu témat. Webináře bývají nejčastěji bezplatné, opět budete pouze vyžadovat email. Kromě zařazení do odběru novinek s ním můžete i dále pracovat – například poslat po skončení shrnutí webináře, zeptat se na zpětnou vazbu a nápady na vylepšení. Pokud lidé uvidí, že se zajímáte, budou předpokládat, že se stejně budete zajímat i když se stanou vašimi zákazníky.
Technických realizací je více, vyzkoušejte například youtube live stream nebo google hangouts.
11. Školení
Ve srovnání s webinářem je to vyšší level vzdělávání. Stejně i zde je nesmírně důležitý výběr tématu a příprava. Zvolte si den a hodinu, na základě prostorových možností zvolte maximální počet účastníků a rozešlete newsletter se všemi potřebnými informacemi. Je fajn, pokud jsou školení bezplatné, ale není vyloučen ani přiměřený poplatek. Zejména při tématech, které přinášejí vyšší přidanou hodnotu. A proč je (bezplatné) vzdělávání potenciálních zákazníků dobré i pro vás? Pokud například prodáváte počítače, je pro vás jen dobré, pokud přijde zákazník, který již ví, co je to HDD nebo RAM. Debata s ním bude určitě plodnější a pro vás jednodušší. Nebudete muset vysvětlovat základy znovu a znovu. Vaše firma tak bude vystupovat jako autorita, na kterou se dá spolehnout.
Pokud budete dělat dobrá školení, je docela možné, že občas na ně přijde i vaše konkurence. Neměli byste mít ale pocit, že jí zdarma říkáte vaše know-how. Informací je už tak hodně, že když se to nedozvědí od vás, tak určitě od někoho jiného. A není to vlastně dobrý pocit, když se vaše konkurence učí od vás? Znamená to, že vás pouze následuje a máte před ní stále náskok.
Tak tedy, vybrat a zpracovat téma, objednat chlebíčky a limonádu, připravit nebo objednat prostor (klidně i místní kavárnu) a vzhůru do toho!
Epilog
Příkladů úspěšného content marketingu jsou tuny, neúspěšného možná ještě víc.
V našich končinách se mi líbí „Kuchyně Lidlu“. Pravidelné zveřejňování receptů, pro které všechny potřebné ingredience nakoupíte přímo v Lidl, je dobrý nápad. A na překvapení, vždy když vyjde nový leták s receptem, jsou náhodou potřebné ingredience zrovna „v akci“. Velmi šikovné.
Podobnou strategii má i Tesco. Zde si navíc můžete potřebné suroviny z online receptu vložit přímo do nákupního košíku a Tesco vám je donese až domů (pokud bydlíte v některém z vybraných míst).
Content marketingem v zásadě můžeme označit i fungování televizí. Snaží se přinášet natolik dobrý „content“ (filmy, seriály, pořady, …), abychom byli ochotni tolerovat přerušení každých 15 minut, během kterých nám prodávají zboží, se kterým ve skutečnosti obchodují – reklamy.
Nedejte se odradit pocitem, že dělat content marketing je náročné. Je to sice pravda, ale zcela nejtěžší krok je začít. Ať se pustíte do čehokoliv, postupně se budete určitě zlepšovat. Vytvoříte si tak dobré jméno, představíte svou firmu veřejnosti a díky tomu, že dáte svému podnikání „tvář“, stane se vaše firma osobnější a bude pro ni snazší získávat zákazníky.
Všechny díly seriálu:
- Zvolit si živnost nebo s.r.o?
- Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
- Administrativa začínajícího podnikatele
- Začínající podnikatel a fakturace
- Webové stránky a sociální sítě
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
- Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
- Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
- Time management: Jak s ním začít? – 1/2
- Time management: Jak s ním začít? – 2/2
- Jak najít ty správné zaměstnance
Pridať komentár