S nezaplacenou fakturou se jednou za čas setká snad každý podnikatel. Nehledě na její výšku, je důležité, abyste celou věc začali řešit co nejdříve. Jak postupovat, když zjistíte, že klient fakturu neuhradil? Přinášíme vám přehled jednotlivých kroků.
První upomínka nezaplacené faktury
Když zjistíte, že klient fakturu nezaplatil, kontaktujte jej prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky. Je pravděpodobné, že na úhradu jen zapomněl. V takovém případě by měl platbu vyřídit obratem.
První upomínku můžete poslat hned první den po datu splatnosti. V praxi však řada podnikatelů pár dní s kontaktováním ještě počká.
Další upomínky
Pokud by klient fakturu po splatnosti neuhradil obratem nebo do několika dní po urgenci, nečekejte a kontaktujte jej opakovaně. Pište mu e-maily a volejte. Nenechte se odbýt a ukažte, že chcete, aby fakturu zaplatil.
Tip: V SuperFaktuře můžete využít automatické SMS i e-mail upomínky. Po splatnosti faktury sa vašemu odběrateli automaticky odešle zpráva o neuhrazené faktuře.
Kromě informativních e-mailů můžete se žádostí o zaplacení poslat také formální upomínku.
Když nepomůže ani to, přerušte dodávání služeb nebo zboží a druhou stranu informujte o tom, že celou věc posouváte advokátovi.
Formální upomínka – vzor
Pokud se rozhodnete poslat formální upomínku za nezaplacenou fakturu, pamatujte, že musí obsahovat tyto informace:
- kdo je dlužník,
- výši dluhu,
- datum splatnosti faktury,
- číslo faktury nebo její jiné označení, aby bylo zřejmé, ke kterému dokladu se upomínka váže,
- sankce za zpoždění.
Ze zákona máte v případě zpoždění zaplacení faktury nárok na úrok z prodlení. Jeho výše odpovídá základní úrokové sazbě ČNB navýšené o 8 procentních bodů. Aktuální sazba je 7 %, což znamená, že úrok z prodlení činí 15 % ročně. S klientem si však můžete ve smlouvě sjednat také vyšší úrok.
Kromě toho můžete využít paušální náhradu nákladů ve výši 1 200 Kč ke krytí nákladů spojených s vymáháním. Tato náhrada je však možná jen tehdy, když je dlužníkem také podnikatel. Od nepodnikatele ji vyžadovat nemůžete.
Předžalobní výzva
Nepřesvědčila druhou stranu k úhradě faktury ani formální upomínka? Přejděte k předžalobní výzvě. Ta představuje dokument, který informuje dlužníka o tom, že pokud fakturu nezaplatí, záležitost posouváte k soudu. S předžalobní výzvou si nemusíte dělat starosti. O vše se postará advokát.
Soudní řízení
Předžalobní výzva zpravidla dlužníky vystraší. Většina z nich nechce řešit nepříjemnosti soudní cestou, proto fakturu zaplatí. Nemusí to tak ovšem být vždy. Pokud klient dluh nezaplatí, musíte jít k soudu. Soudce celou situaci prověří a když uzná, že je nárok oprávněný, můžete začít s exekucí.
Dávejte si však pozor na datum. Pokud se k soudu neobrátíte do tří let, částku z nezaplacené faktury nemusíte už nikdy vidět. Po třech letech totiž dochází k promlčení.
Jak se vyhnout nezaplacení faktury?
Riziko nezaplacení faktury můžete snížit tak, že si klienta prověříte ještě předtím, než s ním uzavřete spolupráci. Podle dostupných údajů, které najdete online, zjistíte, zda už s ním měl v minulosti někdo problémy, případně, zda nemá dluhy.
Potřebné informace o klientovi můžete získat z více zdrojů:
- Prohledejte sociální sítě a internet – projděte například tematické skupiny na Facebooku nebo si přečtěte recenze na Googlu.
- Nahlédněte do rejstříků – a to zejména do živnostenského a obchodního rejstříku, případně do rejstříku úpadců a centrálního rejstříku exekucí.
- Zeptejte se na klienta lidí, kteří pracují ve stejné oblasti jako vy – možná už s klientem někdo z vašeho okolí spolupracoval a je schopný vám dát potřebné informace.
Dobrou prevencí před nezaplacenou fakturou je také dohoda na záloze, kterou druhá strana zaplatí už na začátku spolupráce.
Pridať komentár