V současnosti je už asi velmi málo podnikatelů, kteří nepokládají za důležité mít vlastní firemní stránku. Ať už kvůli kontaktu se zákazníkem, prezentaci samotné firmy nebo potřebě přes stránku prodávat své produkty a služby. Spuštěním stránky je ovšem vše na začátku a samy o sobě vám v podnikání nijak extra nepomohou, pokud nedokážete na danou stránku dostat i potencionální klienty.
Doménu máte registrovanou, webovou stránku funkční, jenže nic se neděje. Google se tváří, že neexistujete a SEO jsou pro vás čínské jednotky váhy?
Je to trochu komplikovaná problematika, ale nenechte se odradit. Pokusíme se jednoduše a co nejsrozumitelnějším způsobem vysvětlit, jak „věci“ fungují. A dopředu upozorňujeme, že v tomto článku nenajdete žádné tipy a zaručené návody typu „Jak zvýšit návštěvnost o milion procent“.
Abyste se dostali do obrazu, nejprve je důležité pochopit nejdůležitější termíny používané v online marketingu:
1. „Cílová skupina“ – ke komu mluvíte
Toto je velmi jednoduchý, ale o to důležitější termín. Dříve, než budete cokoliv prezentovat, je nevyhnutelné, abyste co nejlépe poznali své zákazníky. Jen tak můžete svoji aktivitu zaměřit právě na ty lidi, kde je velká šance, že budou mít o váš produkt (resp. službu) zájem. Pokud nebudete marketing cílit, budete (zbytečně) oslovovat i ty, u kterých je malá šance, že od vás něco koupí. A tím budete (úplně zbytečně) přicházet o část svých prostředků. Příkladem necílené kampaně je například billboard u silnice. Ve většině případů případů nikdo nedokáže říci, kdo tu reklamu uvidí. (I když sem tam se najdou výjimky: například pokud si pronajmete bilboard na VŠE, víte, že většina z těch, co ho uvidí, budou studenti.)
V online světě se necílené reklamě vyhýbáme. Cílovou skupinu se snažíme co nejvíce zúžit, aby reklama byla co nejefektivnější a přinesla co největší zisk.
Příklad: představte si, že prodáváte dámské kabelky. Je jasné, že vaší cílovou skupinou jsou ženy. Řekněme, že se zaměříme na současné módní výstřelky, ne na klasiku. Tedy z cílové skupiny můžeme vynechat (pravděpodobně konzervativnější) ženy nad 50 let. Řekněme, že vaše kabelky jsou drahé. Cílovou skupinu tedy omezíme ještě více na ženy, u kterých je větší šance, že si jich budou moci dovolit. Tedy ženy nad 30 let, žijící ve městě. A nakonec řekněme, že výrobek doručujete jen v rámci ČR.
Tím máte cílovou skupinu definovanou a tedy víte, ke komu budete hovořit. A z toho vyplývá i způsob jakým budete své produkty v kampaních prezentovat. Je tedy už úplně jasné, že reklamu na tento produkt nebudete chtít zobrazit například mužům, kde je malá šance, že od vás vaši skvělou kabelku koupí.
2. Klíčové slovo – co říkáte
Druhým neméně důležitým krokem při tvorbě stránek a přípravě marketingu je popřemýšlet, co asi budou na internetu hledat (dotazovat se vyhledávače) lidé z vaší cílové skupiny, kteří budou chtít vaši službu/výrobek koupit. Pokud například prodáváte trička, hledaná fráze (klíčové slovo – anglicky keyword) bude „tričko“ nebo „trička“.
Podobně jako jste postupovali při cílové skupině i u klíčových slov se pokusíme být co nejpřesnější. Klíčové slovo nemusí tvořit jen jedno slovo, může to být celá fráze. Pokud například prodáváte bavlněná trička, klíčové slovo může být: „bavlněné tričko“, „bavlněná trička“ a podobně. Ještě větší přesností se klíčové slovo může rozrůst i na více slov (tvz. long tail). V našem případě to můžou být například fráze: „pánské bavlněné tričko“, „dámské bavlněné tričko“, případně do toho můžeme zapojit i barvu: „pánské tričko černé“, „pánské bavlněné tričko černé“.
Samozřejmě, čím přesnější (delší) klíčové slovo definujeme, tím méně lidí ho bude vyhledávat. Aktuálně například slovo „tričko“ má na Seznamu průměrně 449 hledání za měsíc. Při klíčovém slově „pánské tričko“ to už je pouze 179 za měsíc.
Namístě je tedy otázka: „Proč byste se měli omezovat (a používat long tail klíčová slova)“? Když vašim cílem je přitáhnout na svoji stránku co nejvíce lidí….“.
Odpověď je: „Máte nesprávný cíl. Vašim cílem by mělo být přitáhnout na stránku co nejvíce relevantních lidí, kteří si i něco koupí“
Představte si situaci, že někdo chce koupit dámské tričko, ale zadá vyhledat pouze „tričko“. Pokud se dostane na vaši stránku (kde prodáváte pouze pánské trička), tak pravděpodobně od vás nic nekoupí. Konverze z návštěvníka stránky na platícího zákazníka bude nízká.
Pokud si chce někdo koupit „pánské tričko“ (a dá tuto frázi i vyhledat) a dostane se právě na vaši stránku (kde mu nabídnete přesně to co hledal), je mnohem větší pravděpodobnost, že to tričko od vás i koupí. Tedy dosáhnete vyšší úspěšnosti při proměně návštěvníka na zákazníka a prostředky na marketing, tak budou využity rozumněji. Netvrdíme, že používání delších klíčových slov je výhodnější, jen upozorňujeme na to, že za určitých podmínek, to tak může být. To je potřeba si ale vždy v praxi ověřit a otestovat.
Všechny díly seriálu:
- Zvolit si živnost nebo s.r.o?
- Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
- Administrativa začínajícího podnikatele
- Začínající podnikatel a fakturace
- Webové stránky a sociální sítě
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
- Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
- Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
- Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
- Time management: Jak s ním začít? – 1/2
- Time management: Jak s ním začít? – 2/2
- Jak najít ty správné zaměstnance
Pridať komentár