Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Dobropis: vzor a několik pravidel

Dobropis: vzor a několik pravidel

Článek byl původně zveřejněn v roce 2014. Vzhledem k tomu, že téma je stále aktuální, provedli jsme jeho aktualizaci. Nebo si chcete nejprve přečíst základní informace, co je to opravný daňový doklad (dobropis) a kdy ho vystavit?

Faktura je řádným dokladem, kterým svým klientům fakturujete sumu za dodaný výrobek nebo službu. Dobropis je lidový pojem pro doklad, který původně fakturovanou cenu snižuje. Zákony ho v současnosti neznají a v praxi existuje dokonce určitý zmatek, kdy se dobropis používá a kdy ne.

Dobropis, resp.: “opravný daňový doklad” vystavuje plátce DPH a vlastně i neplátce DPH:

  • při vrácení výrobku odběratelem – částečným nebo úplným (např.: z důvodu reklamace)
  • při zrušení dodání výrobku nebo služby (“Toto jsem si neobjednal”)
  • při dodatečném snížení ceny – např.: z důvodu množstevní slevy po odebrání určitého množství výrobků

Příklad – reklamace části dodání

Martin Šikovný dodal 24.9.2019 svému klientovi 200 ks reklamních triček, fakturu vystavil o den později:

Vystavená faktura na 200 ks reklamních triček

Klient ATB, s.r.o. po převzetí výrobku reklamoval 20 ks triček – trička vrátil a žádal peníze zpět. Martin tedy vystavil dobropis – datum vystavení a dodání byl v tomto případě den vrácení výrobku 29.9.2019 (fakturu může samozřejmě vystavit i později – do 15 dnů od konce měsíce, ve kterém nastala oprava. Na rozdíl od řádné faktury je v případě dobropisu podstatné datum vystavení – podle tohoto data vchází dobropis do správného daňového přiznání DPH).

Reklamace 20 ks triček a vystavení dobropisu

Jako forma úhrady je v dobropisu nastaven “Vzájemný zápočet” – když původní fakturu ještě klient neuhradil, oba doklady se započítají a klient uhradí Martinovi pouze rozdíl, tj. 21 780 Kč. Pokud by odběratel reklamoval výrobek až po uhrazení původní faktury za výrobek, dobropis mu Martin uhradí převodem nebo jinak (“forma úhrady”).

Příklad – dodatečná sleva na již odebraný výrobek

Martin vystavil původní fakturu na 200 ks třiček:

Vystavená faktura na 200 ks reklamních triček

Počtem 200 ks překročil odběratel ATB, s.r.o. smluvně dohodnutý objem kusů – dodavatel Martin mu tedy dodatečně poskytne slevu ve výši 20 Kč bez DPH na kus.
Vystaví tedy dobropis:

Vystavený dobropis s dvaceti korunovou slevou na každé tričko

Přihlaste se k odběru novinek z blogu

Odhlásit se můžete kdykoli prostřednictvím odkazu v emailu.

16 komentárov

Dobrý den, je možné na ODD dát jak plusové, tak mínusové položky dohromady? Jedná se o to, že v jedné zakázce v originál balení 2 ks chybí a v dalším 1ks přebývá. Je možné dát na ODD 2ks s mínusem a 1ks s plusem?
Dobrý den, ano, na jednom opravném daňovém dokladu (ODD) je možné uvést jak mínusové, tak plusové položky.
Dobrý den, přišel nám opravný daňový doklad k fa za DUZP 10/2023 s DUZP 2/2024 se stejnou sazbou 10% DPH. Je datum DUZP 2/2024 v pořádku? Děkuji
Dobrý den, zde záleží na tom, z jakého důvodu se dobropis vystavoval. Prakticky jsou dvě možnosti: V případě, že se plnění vůbec neuskutečnilo postupujeme tedy podle §43 ZDPH a DUZP bude odpovídat tomu na původním dokladu. V případě, že jde o opravu, vrácení zboží, poskytnutí slevy apod. tj. podle §42 ZDPH tak bude DUZP odpovídat ktuálnímu datu, respektive času kdy dojde k poskytnutí slevy/vrácení zboží.
Dobrý den, chci se zeptat když původně byla faktura placena převodem. Může se dobropis uhradit, že klient dostane zpět peníze v hotovosti?
Dobrý deň, nevieme o obmedzení, ktoré by takýto postup zakazovalo.
Dobrý den, NEPLÁTCE DPH vystaví faktury za výkony pro zdravotní pojišťovny podle bodů a podle smluvených cen. Dochází k rozdílům proti vystaveným Fakturám, které se musí opravit na základě přijatých zúčtovacích zpráv od zdravotních pojišťoven. Musí mít provedená oprava název v záhlaví Opravný daňový doklad nebo mohu použít Dobropis nebo Vrubopis (k faktuře atd) jak je uvedeno na Vašich příkladech, a slovo oprava uvést jen do textu? Děkuji.
Dobrý den, pokud jste neplátcem DPH (tedy nevystavujete daňové doklady) neměla byste vystavovat opravný daňový doklad. Legislativa pak v tomto případě přímo nespecifikuje, jakým způsobem má dojít k opravě účetního dokladu, ale můžete to tak udělat pomocí zaužívaného spojení a názvu dokladu "Dobropis", který je doložitelnou obchodní zvyklostí.
Dobrý den, firma odebrala a zaplatila zboží. Po čase část vrátila s tím, že se mezi tím firma přetransformovala v jinou s novým DIČ a žádá vystavit dobropis na tuto novou firmu. Je to možné? Vystavit dbs na jinou firmu než byla faktura? Původní firma dle Aresu stále existuje. Děkuji
Dobrý den, zboží Vám pravděpodobně vrací firma, která ho původně zakoupila - opravný daňový doklad (Dobropis) pak bude vycházet z původního Daňového dokladu (Faktury) je tak tedy lepší uvést na něm původní firmu. Ta zároveň bude muset vrátit odpovídající část DPH vyměřené k vratce, pokud ji předtím uplatnila.
Dobrý den. Klempíř nám vyměnil na domě nové rýny za staré. Bohužel, hned při prvním dešti nám zatekli římsy. Upozornil jsem ho na to. Řekl, že máme krátkou poslední řadu křidlice (se starými rýnami nezatékalo). Pak přijel, když jsem byl v práci a řekl manželce, aby mu (bez mého vědomí) nanosila všechny zásoby naši křidlice, kterou jsme měli uschovanou na výměnu, kdyby nám nějaká na střeše praskla. Tuto kŕidlici pak řezal a dával na střechu. Protože jí ale měl málo, tak odjel a řekl, že jestli nechceme, aby nám zatékalo, tak si máme sehnat další. Těch jeho přehmatu tam bylo víc, vše mám nafoceno a nahráno. I když jsem ho několikrát upozorňoval, že mu celou požadovanou částku odmítám zaplatit, protože jsem si musel sehnat dalšího klempíře, který nám dá okapový plech pod poslední řadu křidlic (původní klempíř tvrdil,ze tam plech dát nejde). Teď nám původní klempíř poslal doporučeně fakturu, manželka ji převzala. Prosím, poraďte, jak teď postupovat. Předem děkuji za odpověď. Roman
Dobrý den, bohužel v tomto ohledu Vám z naší strany moc neporadíme. Určitě pomůže, když zmíněnému klempíři na fakturu odpovíte s tím, že Vám nebyla doručená služba v dohodnuté míře a společně se domluvíte na adekvátní výši toho co máte zaplatit. Přejeme hodně štěstí a doufáme že to dobře dopadne.
Dobrý den dostala jsem dopropis na částku 1000kč ,chci si něco koupit na ten dopropis a ta věc stojí 600kč ,vrátí mi z toho dopropisu 400kč nebo si musím vybrat přesně do částky 1000kč děkuji
Dobrý den, doporučujeme dotaz směřovat na prodejce a dohodnout se přímo s ním.
Dobrý den, koupila jsem digitální vahu pres internet a ted ji potrebuji reklamovatA měl si pro to přijet kuryr ale řekli my ať to pošlu poštou a má povinnost není platit poštovné! Jak to nám prosím vás se psát? A můžu to poslat email? Nebo musím dopisem ? Děkuji za radu
Dobrý den, eshopu vzniká povinnost uhradit vám poštovné až v případě vyřízení / schválení reklamace (ať už výměnou zboží, opravou, nebo odstoupením od smlouvy). V prvním kroku tedy uhradíte náklady vy a v případě přiznání reklamace můžete po eshopu nárokovat náklady spojené s reklamací (poštovné).

Pridať komentár