Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Náležitosti faktury: co musí obsahovat faktura

Náležitosti faktury: co musí obsahovat faktura

Článek byl původně zveřejněn v roce 2014. Vzhledem k tomu, že téma je stále aktuální, provedli jsme jeho aktualizaci.

Fakturu vystavuje každý z nás, ale je rozdíl fakturuje-li firma plátce DPH nebo neplátce DPH. Tento rozdíl se týká hlavně povinných náležitostí faktury.

Co musí obsahovat faktura u každého podnikatele:

Faktura plní funkci účetního dokladu – musí tedy obsahovat následující náležitosti:

  • označení účastníků – tedy jméno a příjmení (OSVČ), resp. název firmy; adresu, resp. sídlo firmy, IČO. Platí pro obě strany – dodavatele i odběratele. Vy, jako dodavatel, jste kromě těchto údajů povinen uvést i označení registru, ve kterém jste jako podnikatel zapsaný (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.) a v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky.  Toto jsou náležitosti “obchodních listin”, které stanovuje občanský zákoník (nový).
  • slovní a číselné označení dokladu – např.: “Faktura 2025001”. V minulosti jsme psali podrobněji o tom, jak číslovat faktury nebo jak s číslováním faktur ulehčuje život SuperFaktura.
  • peněžní sumu – celkově a nebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství).
  • den vyhotovení účetního dokladu – tj. datum vystavení faktury.

 

Co navíc musí obsahovat faktura v případě plátce DPH:

  • daňové identifikační číslo dodavatele, pokud je odběratel také plátcem DPH, tak i odběratele.
  • den uskutečnění zdanitelného plnění – ve většině případů jde o datum dodání výrobku nebo služby.
    Plátce DPH vystavující fakturu z přijaté zálohy zde uvádí datum přijetí platby.
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku
  • základ daně
  • sazbu daně
  • výši daně – výše daně musí být vždy uvedena v české měně.
  • ve specifických případech režimy DPH a příslušné příslušné formulace:
    • Daň odvede zákazník” – pokud DPH platí odběratel. Jde nejčastěji o dodání služby do jiné krajiny EU nebo o tuzemské samo zdanění u vybraných druhů výrobků.
    • Odkaz na příslušné ustanovení zákona o DPH, ustanovení předpisu Evropské unie nebo jiný údaj uvádějící, že plnění je od daně osvobozeno, je-li plnění osvobozeno od daně – pokud český podnikatel fakturuje výrobek do EU bez DPH.
    • Vystaveno zákazníkem“, je-li osoba, pro kterou je plnění uskutečněno, zmocněna k vystavení daňového dokladu.
    • Zvláštní režim – cestovní služba” – v případě cestovních kanceláří, které svým klientům prodávají služby cestovního ruchu nakoupeného od jiných dodavatelů a zdaňují jen přirážku podle § 89 zákona o DPH (tedy ne celou částku fakturované služby)
    • Zvláštní režim – použité zboží“/ „zvláštní režim – umělecká díla“ / „zvláštní režim – sběratelské předměty a starožitnosti“ – pro obchodníky s použitým zbožím, uměleckými díly, sběratelskými předměty a starožitnostmi podle § 90 – podobně jako v předchozím bodě zdaňuje plátce DPH v některých případech pouze rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou.

V některých případech umožňuje zákon o DPH vystavit zjednodušený daňový doklad, který nemusí obsahovat některé z vyjmenovaných náležitostí – jde například o doklad z pokladny, který dostanete při nákupu v potravinách.

A co firmy registrované pro DPH podle § 6g-i zákona o DPH tzv. identifikované osoby?

Podnikatelé poskytující resp. přijímající služby do / ze zemí EU jsou za určitých okolností povinni se registrovat pro DPH, nestávají se však plnohodnotnými plátci, ale tzv. identifikovanými osobami – “IO”. “IO” podléhají zákonu o DPH – na faktuře tedy uvádějí většinu náležitostí plátce DPH. Neuvádějí však DPH – DPH totiž jako neplátci DPH odběratelům v žádném případě nefakturují.

Přihlaste se k odběru novinek z blogu

Odhlásit se můžete kdykoli prostřednictvím odkazu v emailu.

79 komentárov

Dobrý den, můžete mi prosím poradit, mám volnu živnosť, a občas dělam drobné řemeslné práce. Jak to mám napsat na faktuře. Děkuji.
Dobrý den Andreji, klidně tam napište doslova "Drobné řemeslné práce", popřípadě popis konkrétní práce (Oprava zahradního altánku, Vydláždění koupelny atd.)
Dobrý den, prosím o radu. Kdo je primárně vlastníkem movité věci? Odběratel nebo ten, kdo věc zaplatí? Prosím, nasměrovali byste mě na příslušný paragraf nebo judikát?
Dobrý den, bohužel v tomto ohledu Vám z naší strany moc neporadíme.
Dobrý den, zajímalo by mě jestli vadí, když nám dodavatele vystavují faktury tak, že do Odběratele: (ičo máme na fyzickou osobu na jméno) vystavuji na jméno a pod tím je uveden náš eshop, pak adresa atd. Někdo mi tvrdí, že to vadí někdo ne. Že bysme tam měli mít jen co je v ičo a né něco navíc. Je to tedy chybně a může kontrola faktury vyhodit? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, legislativa určuje pouze povinné údaje na faktuře - tím co je tam navíc se již nezabývá. Podle zlidověného pravidla "Co není zakázáno, je dovoleno" vám tedy nic nebrání přidat si na fakturu logo, či název vašeho eshopu.
Dobrý den chtěl bych se zeptat. Pokud mi někdo vystaví fakturu a je na ní chybné moje adresa musím ji zaplatit?? A pokud ani tak kdo mi pak zaručí že někdy v budoucnu mi nereknou že jsem ji nezaplatil.
Dobrý den, nejlepší je napsat vašemu dodavateli a vyzvat ho k opravě údajů, v případě že jste firma, nebo živnostník by na faktuře mělo být vaše odpovídající sídlo. V případě soukromé osoby, respektive koncového zákazníka sice adresa hraje druhotnou roli, je však lepší si tyto údaje s dodavatelem upřesnit (aby například nedošlo ke špatnému dodání při příští objednávce)
Dobrý den, když fakturuji na OSVČ, který je zapsaný v OR i živnostenském rejstříku, ale v každém má jinou adresu sídla - kterou adresu mám uvádět na vystavených fakturách? (novější je zápis sídla z živnostenského rejstříku ale účetní program ověřuje údaje v ARES, kde primární je adresa z OR) Děkuji za radu
Z pohledu legislativy by v obou rejstřících měly být stejné údaje - avšak z administrativních důvodů jsou oba aktualizované s různým zpožděním (ani ARES nepoužívá naprosto živé údaje z obchodního registru) u živnostníků je však živnostenský povětšinou tím aktuálnějším, je dobré tedy vycházet z něho. Samozřejmě, že v případě chyby a nějakých problémů při kontrole příslušnými úřady by byla obhajoba zápisu v obchodních rejstříku k nějakému datu pravděpodobně dostatečná.
Dobrý den,už jsem se dočetl že mohu vystavit fakturu a číslo účtu kam má být zaplacena nemusí být můj bude toto platit i od května?kdy vstupuje eet?
Dobrý den, EET nijak nemění dosavadní právní úpravu kolem úhrad na bankovní účty. Zůstává tedy vše při starém.
Dobrý den. V záležitosti vybavení faktury mám takový související dotaz. U mnoha služeb, nebo i u dodání zboží je pro uplatnění reklamace co do kvality či množství nutné prokázat co bylo předmětem. V povinných údajích toto není obsaženo. U laxní objednávky - např. Objednávka opravy stroje Pagio a uvedením ceny je pak sporné, za jaké úkony byla taková platba poskytnuta. Tuto problematiku řešil Dodací list, nebo Položkový rozpočet, nebo soupis prací atd, ale ten není - dle předchozího textu - povinnou přílohou. Tím je plnění vlastně neprokazatelné a neprokázané současně. Je mi jasné že to není čistý "účetní" problém o účtování a zaúčtování, ale chtěl bych se zeptat zda a jakým způsobem je podnikatelská zvyklost a uzus, a jaký stav uznávají kontroly např. FÚ. Domnívám se, že předmět plnění je nutné přesněji doložit či popsat, třeba i přílohou. ( rozsah - logická obdoba nákupního paragonu ) Takové označení výkonu, či dodávky je nezpochybnitelné a řádné, stejně jako uznání důvodu platby v konkrétní výši. Děkuji za odpověď.
Zdravím Lubore, samozřejmě situace jsou různé a povětšinou ani tak nezáleží na odvětví podnikání, jako na konkrétním úředníkovi který vám obecně bude chtít udělat "zle". § 29 zákona o DPH uvádí, že je nutné uvést "rozsah a předmět plnění" a povětšinou se v praxi setkáváme spíše se stručnějším popisem služeb, či zboží (ať už je to "pánský střih klasik", "vyhlídkový let vzducholodí", nebo oblíbené "programátorské práce") Samozřejmě například u opravy motorky jsou požadavky povětšinou jiné, například kvůli pojišťovně, náhradě škody atd. Samozřejmě pak existují specifické odvětví kde vše funguje na pokročilejších obchodních zvyklostech jako například ve stavebnictví, mezinárodním obchodě se surovinami apod.
Dobrý den, zakládám e-shop, kde budu prodávat voucher na službu v hodnotě do 1000Kč. Nemohu se důvěryhodně dopátrat toho, jaký účet musím zákazníkovi jako OSVČ a neplátce DPH posílat po jeho nákupu emailem. Ideálně bych chtěl od zákazníka získávat pouze email bez dalších údajů jako adresa, jméno atd. Je to možné a mohu vystavovat potřebný účet zákazníkům bez jakýchkoliv údajů o zákazníkovi? Doufám, že by to mělo jít, v obchodě se mě na jméno a adresu také nikdo neptá. Velice děkuji a zdravím Honza
V případě neplátce DPH, který nevede ani podvojné účetnictví, nevíme o žádném předpisu, který by přikazoval, že na dokladu musíte uvádět jméno zákazníka.
Dobrý den Nejsem živnostník ani plátce DPH. Ale jedna firma chce po mě udělat stránky a chtějí fakturu mužů poprosit v jakem znění by měla být? A také se chci zeptat jesli firma tu to fakturu si muže dat do dani děkuji
Dobrý den, pokud chcete firmě vystavit fakturu, pravděpodobně by bylo nejlepší mít i živnost. Pokud byla Vaše spolupráce spíše formou "brigády" bylo by dobré zapsat to například jako "Dohodu o provedení práce" a mělo by posléze dojít ke správnému zdanění (podle výše odměny a prohlášení k dani)
Dobry den. Chtel bych se zeptat jestli na fakture musi majitel zivnosti mit bankovniho spojeni(uctu) psane na stejne jmeno?? Dekuji za odpověď
Dobrý den, takovouto povinnost žádný zákon neukládá.
Dobry den, potrebujem vystavit danovy doklad pri zaplateni zalohy? Nie sme platcami DPH. V Superfakture som nic take nenasla pod "Vystavit".
Dobrý den, v případě, že jste neplátci DPH nemůžete vystavovat daňové doklady - ty jsou určené pro plátce DPH.
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na fakturační údaje. Jsme organizace s dlouhým názvem a dodavatelé mají tendenci tento název zkracovat (např. ZŠ a Mš ...). Musí fakturační údaje na dodavatelské faktuře obsahovat celý, tedy nezkrácený název školy nebo je přípustné toto zkracování? Děkuji JB
Dobrý den, Zkracování může být v některých případech přípustné. Záleží od situace a hlavně od vašeho zřizovatele, je proto nejlepší to probrat přímo s ním.
Dobry den, jsem freelancer (ICO) a mam nekolik zakazniku u kterych pracuji na zaklade hodinove sazby. Pred fakturou dokladam evidenci odpracovane doby, na zaklade ktere vystavuji nasledne fakturu. Chtel bych se zeptat, zda je nutne rozepisovat ve fakturach tuto hodinou sazbu nebo staci jen napsat- Faktura za poskytnute sluzby a castka. Pokud pro kontrolu FU mam ke kazde fakture prilozen prave onen evidencni list odpracovane doby?
Dobrý den, v takovém případě by to neměl být problém - samozřejmě každá kontrola z FU umí být nepříjemná když se špatně vyspí a plným uvedením všech podrobností na faktuře se vyvarujete dalšímu prokazovaní apod.
Dobrý den, v případě konečné faktury od dodavatele kdy po uhrazených zálohach k úhradě máme 0Kč (celá kupní cena byla splacená na zálohach a je k tomu i daňový doklad k přijaté platbě) mají být rozepsáné základ DPH , sazba a celková částka? Děkuji moc za radu.
Dobrý den, pro informaci / sumarizaci je dobré když jsou tyto informace na vyúčtovací faktuře uvedeny.
Dobrý den, prosím o radu: prodáváme zboží zákazníkovi, který objednávku podal ústně/telefonicky. U zákazníka zjišťuji jeho IČO a DIČ, využívám webu ARES. Tím vím, kdo je onen zákazník . Zboží je doručováno na adresu jeho podniku, která je odlišná od údajů v ARES. Onen zákazník tvrdí, že mu nevadí, když Adresa Fakturace je totožná s adresou dodání. Jaký postup je správný? Domnívala jsem se, že Fakturační adresa MUSÍ být dle ARES a Dodací adresa je na provozovnu zákazníka. Prosím o radu, jestli něco nedělám špatně, když se držím ARES při určení Fakturační adresy. Zákazníků se vždy raději ptám, CO CHTĚJÍ MÍT NA FAKTUŘE, ale onen názor zákazníka (že je mu to jedno) mě zmátl. Děkuji, čechová, tel 722966990
Dobrý den, pokud zákazník provádí objednávku opravdu jako podnikatel - tedy nahlásil své IČO je správným postupem uvádět jeho adresu sídla firmy jako fakturační adresu - na druhou stranu vám za to sankce nehrozí (jen ze strany klienta by mohlo dojít k potížím při uplatňování faktury do nákladů).
Ještě bych svůj dotaz doplnil. Jaké náležitosti musí obsahovat má faktura, pokud jako hudebník nepotřebuji živnostenské oprávnění (nemám IČ), ani nejsem plátce DHP (nemám DIČ), nebo dostanu DIČ po registraci na FÚ i pokud nejsem plátce DPH? Děkuji
Dobrý den, ano DIČ vám bude přiděleno při registraci na FÚ - jinak jsou ty povinnosti podobné jako u klasické faktury - jako poznámku na faktuře pak můžete ještě přidat větičku typu "Nejsem plátce DPH“, umělec – fakturováno dle autorského zákona." Razítko ani podpis nemusíte na fakturu přidávat ani, když se nakonec rozhodnete pro živnost, nebo se stanete plátcem DPH, tento údaj je nepovinný.
Dobrý den, jsem neplátce DPH a vystavuji fakturu pro neplátce DPH. V tomto případě také nemusí být na elektronické faktuře podpis či razítko? Také jsem se chtěl zeptat, zda mohu vystavit fakturu, pokud ještě nejsem registrovaný na finančním úřadě a daňové přiznání za rok 2017 bude mé první. Jsem hudebník, čili nemusím mít živnostenské oprávnění, ani živnost ohlašovat. Děkuji
Oprava . údaje o Odběrateli (jméno atd.)...
Zdravím, jsme plátci DPH a vystavujeme faktury pro neplátce DPH vč. dodacího listu. Musí být na faktuře uvedeny údaje o plátci (jméno atd.) ? Nestačí tam jenom uvést "Odběratel" ? Děkuji.
Na zjednodušeném daňovém dokladu tyto údaje uvádět nemusíte a můžete zapsat pouze odběratel, na klasickém však už musí být údaje všechny.
Dobrý den, nejsem plátce DPH a občas potřebuji vystavit fakturu. Musí být na faktuře uvedena kromě jména i adresa odběratele? S ohledem na ochranu osobních údajů v rámci GDPR by v případě uvádění adresy musel kupující dát souhlas s uchováním údajů podle norem GDPR.
Bohužel vám momentálně v rámci příprav na GDPR neumíme plně fundovaně odpovědět - zatím jsou z nastavajících situací zmatené i samotné úřady. Připravujeme ale několik článků, které by měly několik takovýchto základních otázek zodpovědět.
Dobry den. Muze byt ucet na ktery ma byt pripsana fakturovana castka v drzeni jine osoby (syna, partnerky,...)? Jsem zivnostnik, nejsem platce dph. Dekiji
Žádný zákon to nezakazuje - musíte se však připravit na to, že v případě nějakých problémů může finanční úřad požadovat výpisy i z tohoto účtu.
Musi byt faktura cesky?
Ne tuto povinnost zákon neukládá, uchovatel je však povinen na žádost správce daně zajistit český překlad daňového dokladu (§ 35 odst. 5 zákona o DPH).
Dobrý den, je nutné aby faktura obsahovala také text "daňový doklad" ? Děkuji
Dobrý den, pokud se o daňový doklad jedná tak je to vhodné.
Dobrý den, musí být na faktuře uvedena registrace podnikatele tj. živnost. oprávnění vydáno kdy , kde a kým?
Dobrý den, postačí informace, že jste zapsáni v živnostenském rejstříku.
Dobrý den, chtěl jsem požádat o informaci. Nejsme plátci DPH a občas vystavujeme fakturu. V případě vystavení zjednodušeného dokladu - nemusí tam být identifikace kupujícího. Jak je to v případě vystavení faktury na větší částku než 10 000 Kč. Je nutno identifikovat kupujícího, případně jakým způsobem, když se jedná o nepodnikatele? Děkuji za info.
Dobrý den, stačí vyplnit Jméno, Příjmení a adresu.
Dobrý den. Velmi prosím o odpověď. Elektronická objednávka (e-mailová) právnické osoby by měla obsahovat stejné údaje jako faktura, tedy název, sídlo, IČO, zapsaná...., zastoupená...., kontakty,..., předmět objednávky, platební podmínky, event.sankce. Musí obsahovat podpis a razítko objednatele? Prosím, který předpis náležitosti objednávky ošetřuje.
Stejně jako u samotné faktury razítko ani podpis nejsou třeba. Konkrétně toto upravuje nový občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.) v § 435.
Dobrý den, naše firma se zabývá prodejem instalatérského zboží. Nakoupili jsme zboží dle PDP 13- kovy nad 100000 ,- Kč v přenesené daňové povinnosti. V případě, že zboží prodáváme dál a faktura na výstupu za něj opět přesáhne 100000,- Kč, prodáváme jej opět v režimu přenesené daně? Moc děkuji za Vaši radu.
Ano mělo by to tak být, ale doporučujeme Vám přímo tuto konkrétní situaci probrat s vaším účetním u konkrétního příkladu.
Dobry den, financni dum, jenz mi poskytl operativni leasing (konec 16.8.2016) zaslal fakturu na konecne vyrovnani az po 10 mesicich, tedy 16.6.2017 s tim, ze zuctovaci obdobi uvedl tyz den. Jedna tato spolecnost v souladu se zakonem. Velice dekuji za odpoved.
Bohužel v tomto vám přímo neporadíme, záleží na tom, co konečné vyrovnání v sobě zahrnovalo, k jakému plnění čeho se vázalo apod. Se vzniklou situací vám spíše poradí daňový poradce.
Dobrý den, jak mám postupovat z fakturací v případě, že mám jméno + 2 příjmení? Mohu fakturovat pouze se jménem + rodným příjmením nebo musím uvést i příjmení manžela (prostřední příjmení)?
Záleží s jakým jménem jste jako subjekt zapsaná v živnostenském rejstříku - respektive jméno tam uvedené bude lepší používat celé.
Dobrý den, moje manželka je moje spolupracující osoba a pomáhá mi v podnikání, jak mám rozlišit její a moje hodiny na faktuře, když fakturu vystavuji jen já. (jsem plátce DPH)? Mám položky jako administrativní služby, asistenční služby, podpora podnikání. Můžu moje a její hodiny zkombinovat a potom se to jen rozdělí v daňovém přiznání nebo to má být nějak zvlášť? Děkuji.
Dobrý den, v případě, že na manželku chcete rozdělit část vašeho zisku z podnikání tedy vedete tzv. "Společně hospodařící domácnost" neřešíte poměrný výdělek na fakturách, ale na manželku při daňovém přiznání převedete poměrnou část zisku (tedy maximálně 50%, kdy pom,ěrná část musí být stejná z příjmů i výdajů) do faktur tuto skutečnost nijak nepromítáte.
Dobrý den, prosím pěkně,na dodané faktuře je jako odběratel uveden jen název a adresa naší organizace. (IČO je výše)Prima! Ale kousek níže - konečný příjemce - tam je uvedeno i jméno naší zaměstnankyně, která produkt objednala.Odporuje to předpisům? Děkuji.
Přeji pěkný den, informace o tom kdo z vašich zaměstnanců provedl objednávku předpisům neodporuje.
Dobrý den, musím do faktury rozepsat poplatek za rezervaci, nebo stačí celková cena. Přikládám kupní smlouvu kde je doklad na rezervační částku a kde je vyčíslena rezervace a doplatek.
Rozepisovat poplatek nemusíte, jako položku faktury můžete uvádět reálně prodanou službu, nebo zboží.
Dobrý den, v případě poskytnutí služby, musí být na faktuře uvedeno kdy byla služba poskytnuta a v jakém rozsahu? Nebo stačí pouze název poskytnuté služby a komu byla poskytnuta. Děkuji
Dobrý den, při popisu služby toto být uvedeno nemusí, je však nutné myslet na datum zdanitelného plnění (pokud jste plátci DPH), které by mělo reflektovat datum dodání.
Jak se vypočítává dohodnutý úrok z prodlení a musí být na faktuře. Děkuji
Zapsáním informace o úroku z prodlení nic nepokazíte. Obecně se výška tohoto úroku povětšinou specifikuje v obchodní smlouvě s vaším partnerem a na jeho výši se musí shodnout obě strany.
Dobrý den, u neplátce daně nevzniká povinnost tuto informaci na faktuře zobrazovat vůbec.
U naší společnosti prosazuji zásadu, že název fakturované položky musí být výstižný tj. stručný, ale srozumitelně popisný. Existuje na to nějaké ustanovení, nebo je přípustné uvádět pouze velmi všeobecný popis, jako například číslo nebo typové označení, ze kterého nemusí být na první pohled patrné, že je fakturována třeba židle.
Dobrý den, to jaký tvar by měl mít název fakturované položky žádný právní předpis neudává - bude to individuální u každého typu podnikání a povaze nabízeného zboží / služeb
Za pořízení výpisu z katastru nemovitostí tzv. "Dálkovým přístupem" ("via" internet) vystaví katastrální úřad fakturu, na které není specifikována obsahem položka (list vlastnictví č., kat. území) kterou dodal a objednatel je povinen ji zaplatit. Jsou uvedeny bezobsažné údaje. Pro případ nezaplacení (po doručení stejně neurčité upomínky) je podán "Návrh na vydání platebního rozkazu" podepsaný předsedou Českého zeměměřičského úřadu, tedy úřadu který zjevně nezvládl zadání SW řešení fakturace.
Musí být faktura písemná? Kdy nemusí?
Podle zákona by měla jít vytištěna (podepsána) faktura, případně s elektronickým podpisem. V praxi to však závisí na dohodě s odběratelem, ve velké většině se faktury posílají klasicky emailem.
A co číslo účtu, na který má být částka uhrazena? Pokud někdo pošle "fakturu", na které není uvedeno číslo účtu, jak lze takovou fakturu zaplatit?
Dobrý den, zmiňovali jsme zde náležitosti, které ukládá zákon a jelikož faktury mohou být uhrazené i v hotovosti, tak není číslo účtu mezi důležitými údaji, které musí obsahovat faktura. Pokud však ve Vašem podnikání preferujete platbu převodem na účet, potom je potřeba, tam uvádět i Vámi zmíněné číslo účtu.
Zajímavé.
je povinný podpis a razítko?
Dobrý den, podpis a razítko povinné není. Faktury tedy můžete vystavovat bez podpisu a razítka. Opačným případem jsou faktury přijaté, které dostáváte od svých dodavatelů. Ty byste si měla sama podepsat při převzatí faktury nebo by jí měla podepsat osoba, která je zodpovědná za její zaúčtovaní do Vašeho účetnictví.
Dobrý den, ve kterém zákoně přesně je uvedeno, že razítko a podpis není na faktuře nutné? Děkuji za odpověď.
Pokud mluvíme o daňovém dokladu, tak jeho formu upravuje Zákon o DPH, tedy 235/2004 Sb., v § 29, který přímo vyjmenovává náležitosti daňového dokladu. Povinnost uvádět na daňovém dokladu podpis, ani razítko se zde nenachází - tím pádem ani nemá jak vzniknout. Jiná situace nastává v případě kdy fakturu od někoho přijmete a zařazujete ji do účetnictví, protože v tu chvíli je při zařazování takového dokladu do účetnictví povinnost provést podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za zaúčtování tuto informaci najdete konkrétně v § 11, Zákonu o účetnictví č. 563/1991 Sb. Firemní razítko pak jako takové není upraveno nikde, nebo´t explicitně nemá žádnou právní váhu na jakémkoliv místě.

Pridať komentár