Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Objednávka jako závazná smlouva s klientem

Objednávka jako závazná smlouva s klientem

Používáme ji při nákupu v e-shopu nebo v kamenném obchodě, a to nejen písemně, e-mailem, telefonicky, elektronicky, ale i ústně. Bez objednávky často nebývá obchod. Existuje několik důvodů, proč objednávky používat a jak Vám v tomto umí pomoci SuperFaktura.

Objednávky bývají v obchodní praxi užitečným nástrojem s více výhodami.
Kromě jiného:

  •  pro odběratele znamená potvrzení objednávky písemný závazek dodavatele, že svůj výrobek nebo službu dodá v dohodnutém rozsahu, čase, množství a ceně
  • pro dodavatele je objednávka dokladem o tom, že klient vyjádřil vůli výrobek nebo službu převzít, koupit a v budoucnosti od jeho převzetí či dokonce zaplacení nemůže odstoupit
  • pro dodavatele je jedním z podkladů, na základě kterého je možné vystavit fakturu. V případě její nezaplacení ze strany klienta – co je v českých podmínkách poměrně běžným jevem – může být jedním z dokumentů, na jehož základě je možné vymáhat dluh. Bez existence konkrétního “papíru” (objednávky, smlouvy, faktury, písemné nebo emailové korespondence) to půjde hůře nebo vůbec

Objednávka je obchodním dokumentem podle Obchodního zákoníku a jako takový by měl obsahovat základní iniciály dodavatele, případně i odběratele – název firmy resp. jméno a příjmení, sídlo resp. trvalý pobyt, právní formu, IČ a registr, v které je firma zapsaná. Tedy stejné údaje jako například vystavená faktura.

Objednávku prioritně vystavuje odběratel. Pokud ale chcete vašemu klientovi papírování ulehčit, můžete většinu kroků vykonat za něho. SuperFaktura totiž před pár dny přidala svým uživatelům možnost vystavovat a sledovat objednávky jako samostatnou funkci v samostatné číselné řadě. A nejen to – celý proces komunikace se zákazníkem je možné zaznamenat prostřednictvím několika kliknutí:

  • V SuperFaktuře vystavíte cenovou nabídku a pošlete jí klientovi.
  • Klient jí může schválit nebo zamítnout.
  • Zamítnutou nabídku můžete opravit, a pokud ji klient definitivně schválí, z cenové nabídky vytvořit několika kliknutími objednávku a zaslat ji na potvrzení klientovi.

  • Tu může opět schválit, případně vrátit k doplnění.
  • Jakmile klient objednávku přijme, můžete začít pracovat na dodání.
  • Objednávky v SuperFaktuře mají 3 možné stavy: Čeká na schválení, Schválená a Zamítnutá.
  • Pokud potřebujete od svého klienta platbu předem, vystavíte zálohovou fakturu – opět jen několika kliknutími.
  • Po její úhradě a samotném dodání výrobku nebo služby vystavíte ze zálohové faktury – ano, kliknutím – ostrou fakturu.

Proces nemusí samozřejmě proběhnout ve všech uvedených krocích. Pokud nepotřebujete vystavit zálohovou fakturu, od objednávky přejdete rovnou k ostré faktuře.
Pokud neposíláte cenovou nabídku, můžete začít u objednávky.

Příklad

Martin poslal 08. 01. 2023 svojí odběratelce Zuzaně tuto cenovou nabídku:

vzor cenová nabídka
Vystavení cenové nabídky

Vzor objednávky z cenové nabídky. Zuzana ji přijala, Martin tedy o den později ze schválené cenové nabídky vytvořil objednávku a zaslal jí Zuzaně na potvrzení.

Vzor objednávky
Vystavení objednávky z cenové nabídky

Zuzana objednávku potvrdila. Martin si však od Zuzany vyžádal úhradu předem – zálohovou fakturu jí vytvořil z objednávky:

Zálohová faktura z objednávky
Vytvoření zálohové faktury z objednávky

Zuzana zálohu uhradila 08. 01. 2023. Dne 09. 01. 2023 byla konzultace definitivně dodána. Martin tedy přidal platbu zálohové faktury a vystavil definitivní ostrou fakturu:

Vystavenie ostrej faktúry zo zálohovej
Přiřazení platby k zálohové faktuře a vystavení faktury

               

Přihlaste se k odběru novinek z blogu

Odhlásit se můžete kdykoli prostřednictvím odkazu v emailu.

3 komentáre

Mně by se hodilo, kdybych neposílal cenovou nabídku ale návrh smlouvy (tedy jen jiný název dokumentu a možnost vložit dva, tři odstavce textu). Po schválení bych vystavil fakturu.
+1 SUPER
Zdravím Super Fakturanty, zaradoval jsem se, když se objevila zmínka o objednávkách na SF, ale bohužel patřím do skupiny uživatelů, kteří musí čekat, až zákazník vystaví svou vlastní (a většinou několika lidmi schválenou) objednávku. Navíc z jejich firemního SW. Tedy nevyužiji možnosti "ušetřit papírování zákazníkovi". Co bych ale opravdu využil, je právě objednávka ode mne, jako od odběratele, mému dodavateli. Tedy vlastně objednávka Nákladu.... Nechávám si vypracovat cenové nabídky od několika dodavatelů, nejlepšímu pak posílám objednávku. A nebo - mám zavedeného dodavatele, od kterého pravidelně objednávám zboží. Bylo by dobré mít přehled o tom, kolik objednávek jsem na jeden projekt vystavil. Ke každé objednávce se bude vázat jeden nákladový doklad... Nešlo by s tím něco udělat?

Pridať komentár